تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه

قسمتی از متن پایان نامه :

2-8- عرضه عمومی اولیه (IPO)

با در نظر داشتن اهمیت عرضه های اولیه در بورس تهران و پیشی گرفتن بازار سرمایه از بازار های رقیب و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، بحث و مطالعه پیرامون عرضه های عمومی اولیه ضروری به نظر می­رسد.

عرضه اولیه یا عرضه اولیه عمومی به معنای فروش اوراق بهادار به عامه سرمایه گذاران می باشد. معمولاً شرکت­ها به شکل سهامی خاص تاسیس می­شوند و پس از طی دوره­ای که فعالیت مستمر و سودآور  می­یابند، سهامی عام می­شوند. هنگامی که سهام این شرکتها برای اولین بار به عامه مردم عرضه می­گردد، عرضه اولیه عمومی شکل گرفته می باشد. در فرآیند خصوصی­سازی نیز هنگامی که سهام به عامه سرمایه گذاران ارائه می­گردد، اصطلاحا” به آن عرضه عمومی گویند.

عرضه عمومی محدود به سهام نیست و فروش هر نوع اوراق بهادار به عامه سرمایه گداران را عرضه عمومی نامند.

مفهوم از IPO عملا به معنای عرضه عمومی[1] می باشد که سهام به صورت گسترده به عموم مردم در شرایط رقابتی و منصفانه عرضه می گردد و با نوع دیگر[2] که به گروه­های خاص و اهداف خاص از طریق بازاریابی مستقیم واگذار می گردد تفاوت دارد.

آرام عرضه اولیه عمومی را به عمومی شدن سهام شرکت ها تعبیر نمود و انواع آن را اینگونه تبیین داد : شرکت ها معمولا به صورت سهامی خاص تاسیس می شوند. پس از آنکه نیاز به بزرگتر شدن را احساس کنند به سهامی عام تبدیل می شوند و در دنیا مرسوم می باشد که 20 درصد سهام آن و در ایران 5 درصد را مالکین به دیگران عرضه می کنند و سهامداران جدید وارد شرکت می شوند.

در دنیا هدف اصلی از بزرگ شدن، شرکت­های خانوادگی ذکر می گردد که به صورت عرضه اولیه ناشی از افزایش سرمایه انجام می شود و اصطلاح آن بجای عرضه عمومی اولیه ، عرضه عمومی ثانویه می­باشد یعنی spo[3] که در واقع از لحاظ فاینانس منطقی می باشد ،به این مفهوم که شرکت زمانی که می­خواهد بزرگ شودد نیاز به تامین مالی عمومی دارد و در مقایسه با عرضه عمومی اولیه از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردار می باشد (آرام و دیگران 1389، 12).

در تعریفی دیگر، اصطلاح عرضه عمومی اولیه که رواج آن به بازارهای پررونق 1990 بر می گردد، عبارتست از این که یک شرکت برای اولین بار در طول دوران فعالیت خود اقدام به عرضه سهام به عموم می نماید و نکته قابل توجه آن می باشد که شرکت­هایی که برای اولین بار در بورس عرضه می شوند تازه تاسیس نبوده و غالبا” حداقل دارای 3 سال سابقه فعالیت می باشند، لذا در این اصطلاح، کلمه اولیه، به معنای عرضه سهام شرکت برای اولین بار به سهامداران بیرونی از طریق بورس در زمانی می باشد که شرکت مزبور در پروسه­ای از فعالیت خود دریافته می باشد که پذیرش در بورس، کمک شایانی به جذب سرمایه –چه از طریق سهامداران و چه از طریق استقراض – کاهش هزینه های تامین مالی و حتی کاهش مالیلت می نماید (حق بین 1387، 9).

[1] offering public

[2] placement private

[3] Second Public Offering

سوالات یا اهداف پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 پرسش­ های پژوهش:

  • بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزش­گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) چه ارتباط ای هست؟
  • بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه­های عمومی اولیه (IPO) چه  ارتباط ای هست؟

تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه

پایان نامه - تز - رشته حسابداری


دیدگاهتان را بنویسید