مطالعه و مقایسه محتوای اطلاعاتی کیفیت سود طی مراحل چرخه عمر شرکت ها

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2) بخش دوم : تئوری چرخه عمر شرکت

تمامی موجودات زنده مانند نباتات، جانوران و بشر ها از منحنی چرخه عمر پیروی می کنند. این موجودات متولد می شوند، رشد می کنند، به پیری می رسند و نهایتاً می میرند. این سیستم های زنده در هر مرحله از عمر خود دارای الگوهای رفتاری خاص به مقصود غلبه بر مسائل آن مرحله و معضلات مربوط به انتقال از مرحله ای به مرحله دیگر هستند.

تئوری چرخه عمر شرکت چنین فرض می کند که شرکت­ها و بنگاه­های اقتصادی همچون تمامی موجودات زنده که متولد می شوند، رشد می­کنند و می­میرند، دارای منحنی چرخه عمر هستند. از یک طرف در هر مرحله از چرخه عمر با معضلات ویژه آن مرحله مواجه هستند و از طرف دیگر در هنگام انتقال از مرحله­ای به مرحله دیگر با مسائل و معضلات ویژه مواجه می باشند. واحدهای تجاری اصولاً در طریقه حرکتی خود پیوسته با معضلات عدیده ای روبرو می شوند که اکثراً به وسیله نیروهای داخلی قادر به حل آن نبوده و برای رفع آن دخالت حرفه ای بیرون از سازمان اجتناب ناپذیر می گردد.

2-2-1) مراحل چرخه عمر شرکت

2-2-1-1) دوران رشد

ایجاد

اولین مرحله از چرخه عمر واحدهای تجاری، ایجاد یا تاسیس[1] نامیده می گردد. در این مرحله واحد تجاری هنوز متولد نشده می باشد و فقط به صورت یک ایده هست. در دوره ایجاد تاکید بر ایده­ها و امکاناتی می باشد که در آینده تحقق آنها محتمل می باشد. بنیان­گذار(موسس) واحد تجاری در حال ساخت، طرح و عرضه ایده خود درمورد آینده واحد تجاری می باشد و برای ایفای مسئولیت­هایش به مخاطره پذیری نیاز دارد، لذا پذیرش خطر در صورتی امکان­پذیر می باشد که تعهدی متناسب با مرحله ایجاد وجود داشته باشد.

تولد یک واحد تجاری زمانی محقق می گردد که تعهدات به گونه موفقیت آمیزی در معرض آزمایش گذاشته گردد، برعکس زمانی که کسی تعهدی را برای پیش­برد امور نپذیرد تولد آن واحد تجاری محقق نمی گردد. پس اندازه تعهدات با درجه مخاطره پذیری آن در بدو تولد متناسب می باشد. سختی ایجاد یک واحد تجاری می تواند با پارامترهایی مانند سرعت بازخوردهای مثبت[2] و درجه نوآوری مورد نیاز سنجیده گردد. اگر اندازه تعهدات با مشکلاتی که در پیش می باشد، تناسبی نداشته باشد واحد تجاری قبل از تولد می میرد. ایجاد تعهدات و توقعات گسترده کلید موفقیت می باشد، زمانی که واحد تجاری متولد می گردد این تعهدات(یا کمبود آن) باعث زنده نگه داشتن(یا مرگ) می گردد. اگر تعهدات اساسی وجود نداشته باشد، واحد تجاری در فراز و نشیب های اولیه خود از بین می رود. نهایتاً زمانی که تعهدات اساسی پذیرفته می گردد، واحد تجاری به دوره ای جدید به نام طفولیت[3] وارد می گردد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

طفولیت

هنگامی­که تعهدات پذیرفته گردید، ماهیت واحد تجاری دگرگون می گردد، این تعهدات بایستی به مرحله اقدام درآید. وجه نقد برای پرداخت هزینه ها مورد نیاز می باشد و می بایستی تمرکز از ایده ها و احتمالات به  دستیابی به نتایج صورت پذیرد. در این مرحله آن چیز که ارزش دارد اقدام می باشد و نه فکر کردن. تضادی که واحد های تجاری جدیدالتاسیس با آن مواجه می شوند این می باشد که هرچه مخاطره پذیری زیادتر باشد تعهد بیشتری برای موفقیت مورد نیاز می باشد. به بیانی دیگر در زمان تاسیس، بنیانگذار بایستی ایده را تبدیل به قبول تعهد نماید. سازمان در دوره طفولیت دارای حداقل مقررات، سیستم، دستورالعمل انجام کار و بودجه بندی می باشد. در این مرحله واحد تجاری بدون شناخت نقاط مثبت و ضعف به سمت جلو حرکت می کند. فضای واحد تجاری در این دوره بسیار صمیمی بوده و سلسله مراتب سازمانی بسیار محدود می باشد. در این مرحله واحد تجاری به سرمایه در گردش نیاز دارد و اگر این نیاز را برآورده نکند بسیار آسیب پذیر خواهد بود. در این مرحله معمولاً مدیریت نظام مندی وجود ندارد، ضبط و نگهداری سوابق و تجربیات به ندرت هست پس یک اشتباه در طراحی، تولید و فروش، سرویس دهی و یا برنامه ریزی مالی یا مدیریت زنجیره ارزش[4]، ممکن می باشد اثرات مهلکی در سرنوشت واحد تجاری داشته باشد و احتمال رخ دادن چنین اشتباهاتی زیاد می باشد چراکه واحد تجاری آن اندازه توان مالی ندارد که افراد شایسته و با صلاحیت را به استخدام خود درآورد تا این سیاست ها و برنامه ها را متناسب نمایند.

واحد تجاری در مرحله طفولیت وقتی دارای سلامت مالی می باشد که رشد و نقدینگی آن متناسب باشد. در این حالت بنیانگذار احساس می کند سامانه در کنترل اوست. طبیعی می باشد که کوشش زیاد به خرج می دهد که تفویض اختیار نکند و همه تصمیم ها را راساً اتخاذ نماید. با این تفاصیل واحد تجاری نمی تواند همواره در دوره طفولیت باقی بماند و زمانی که حجم نقدینگی و حجم فعالیت واحد تجاری متعادل[5] گردد، از مرحله طفولیت خارج و به مرحله بعد قدم می گذارد.

[1]. Courtship

[2]. Positive Feedbacks

[3] .Infancy

[4]. Value Chain Management(VCM)

[5]. Equitable Liquidity Position(ELP)

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

1-ارزیابی اندازه تاثیر کیفیت سود با بهره گیری از الگوی لویز و پنمن بر قیمت و بازده سهام طی مراحل چرخه عمر شرکتها(مراحل رشد ، بلوغ و افول).

2-ارزیابی اندازه تاثیر کیفیت سود با بهره گیری از الگوی لویز و بارتون-سیمکو بر قیمت و بازده سهام طی مراحل چرخه عمر شرکتها(مراحل رشد ، بلوغ و افول).

3-ارزیابی اندازه تاثیر کیفیت سود با بهره گیری از الگوی پنمن و بارتون-سیمکو بر قیمت و بازده سهام طی مراحل چرخه عمر شرکتها(مراحل رشد ، بلوغ و افول).

مطالعه و مقایسه محتوای اطلاعاتی کیفیت سود طی مراحل چرخه عمر شرکت ها

پایان نامه - تز - رشته حسابداری


دیدگاهتان را بنویسید