شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه

قسمتی از متن پایان نامه :

2-13- روش­های انجام عرضه عمومی اولیه

اولین عرضه عمومی، به روش های مختلفی صورت می پذیرد که مهم­ترین آن­ها (ثبت دفتری، عرضه عمومی به روش حراج، عرضه عمومی به قیمت ثابت[1] و روش­های جدید اینترنتی) می­باشند که انتخاب هرکدام از آن ها، بسته به قوانین، در کشورهای مختلف، متفاوت می باشد اما به گونه کلی روش ثبت دفتری نسبت به بقیه رواج بیشتری دارد؛ یک دلیل این امر، بالا بودن امکان نظارت شرکت منتشر کننده سهام/پذیره نویس در تعیین قیمت مناسب، عدم تخصیص سهام به کارکنان شرکت یا افراد نزدیک به شرکت، عدم نگهداری سهام به مقصود انتفاع از نوسانات آتی قیمت سهام و به گونه کلی مشتری مدار بودن این روش (نقطه مقابل قیمت های بسیار بالا یا بسیار پایین روش حراج) می باشد که بهره گیری از آن را با اقبال بیشتری مواجه نموده می باشد (حق بین 1387،21 و 22).

الف) روش ثبت دفتری[2]

که در آن کارگزاران متعهد پذیره نویسی، تبلیغات پیرامون سهام جدید را انجام داده و سپس سفارشات را قبل از تعیین قیمت عرضه، از سرمایه گذاران دریافت می نمایند.

این روش که برای اولین بار در انگلستان و به مقصود اجرای برنامه­های خصوصی­سازی بهره گیری گردید دارای مزایا و معایبی می­باشد که بعضی از آنها به قرار زیر می باشد:

این روش منجر به بهره گیری بهتر از اطلاعات شده و در صورت وجود روابط مناسب میان بانک        سرمایه­گذاری (بعنوان واسطه میان شرکت­ها و سرمایه­گذاران) و سرمایه­گذار، از کارایی بالایی برخوردار می باشد. درمقابل برای فروش سهام در ipo از کارایی اندکی برخوردار بوده و از دید بسیاری از سرمایه گذاران پرهزینه تلقی می­گردد.

ب) روش حراج [3]

اصولاً از روش مزایده در هنگام عرضه اوراق دولتی و نیز خصوصی سازی های مبتنی بر تغییر بافت مالکیتی سهام بهره گیری شده و در عرضه های عمومی اولیه شرکت­ها به ندرت، به کار گرفته می­گردد زیرا عقیده عمومی بر این می باشد که در ipo بهره گیری از روش ثبت دفتری کارآیی بیشتری دارد (حق بین 1387، 21 و 22).

2-14- روش انجام عرضه عمومی اولیه در ایران

در سایر نقاط دنیا ipo به روش ثبت دفتری انجام می گردد اما در ایران کشف قیمت، به روش حراج صورت می­گیرد، البته بورس در دستورالعمل جدیدی پیشنهاد داده می باشد که روش عرضه اولیه از حراج به ثبت دفتری تغییر دهند. می­گردد معمولاً این امر به کارآمد شدن عرضه­های اولیه می­انجامد و به واسطه آن کشف قیمت بهتری انجام می گردد. بورس تهران با مطالعاتی که در زمینه عرضه اولیه در سایر بورس های دنیا انجام داده به این نتیجه رسیده می باشد که بایستی روش کشف قیمت در عرضه اولیه تغییر کند و کارآمدتر گردد.

روش دفتری فرصتی را فراهم می کند تا تقابل بهتری بین عرضه و تقاضای سهام به وجودآید. در روش حراج ممکن می باشد در کشف قیمت عجله گردد، چراکه در یک جلسه معاملاتی بایستی به سرعت خرید و فروش سهام صورت گیرد.

در مطالعه­هایی در سال­های مختلف انجام شده، تجربه نشان داده که روش حراج علیرغم اینکه برای شرکت­های کوچک کم هزینه می باشد اما روش بهینه ای برای شرکت های بزرگ در بازار سرمایه نیست، زیرا شرکت­های تامین سرمایه در تعیین قیمت عرضه دخالت نمی کنند و طبیعتا فرآیند قیمت­گذاری و یا طرفداری­های بعدی از قیمت سهام مغفول می­باشد.

همچنین تعداد زیادی سرمایه گذار حرفه ای و غیرحرفه ای وارد فرآیند عرضه می­شوند که در رقابت بین آنها ممکن می باشد سرمایه­گذاران غیرمطلع آسیب ببینند (قالیباف و سنگینان 1389، 36 و 37).

2-15- ارزش گذاری زیر قیمت [4]

ارزش­گذاری زیر قیمت که در بعضی کشورها به رقمی معادل 388%  % می­رسد عبارت از” مابه تفاوت قیمت فروش سهام اولین عرضه عمومی به سرمایه گذاران (قیمت پایانی عرضه به روش بورس) و قیمت نهایی آخرین معامله در اولین روز عرضه “و یا ” تغییر ایجاد شده در قیمت پایانی عرضه به روش بورس در بازار در پایان اولین روز معامله سهام ” می باشد.

به اظهار ساده، ارزان فروشی به حالتی اطلاق می­گردد که در آن شرکت انتشار دهنده سهام، قیمت عرضه سهام را به گونه تعجب آوری بسیار پایین تر از قیمت بازار آن تعیین می نماید، به گونه ای که نخستین سرمایه گذاران ipo تنها از مبادله سهام در روز اول خریداری آن بازده قابل توجهی به دست می آورند؛ از همین رو، عرضه عمومی اولیه با بازده غیرمعمول اولیه از محل ارزش­گذاری زیر قیمت، توصیف می­گردد. سودبرندگان از محل ارزان فروشی سهام، نخستین سرمایه­گذاران ipo و بازندگان این عرصه سهامداران قبلی شرکت (پیش از عرضه عمومی اولیه) هستند زیرا به این ترتیب از یک سو سهام شرکت ارزان­تر فروخته می­گردد و از سوی دیگر قدرت کنترل خود در امور شرکت را از دست می­دهند (حق بین 1387، 31).

خاطر نشان می گردد که ارزان فروشی الزاماً به معنی تعیین قیمت عرضه پایین تر برای سهام نیست؛ ممکن می باشد قیمت عرضه سهام الف نسبت به قیمت عرضه سهام ب بالاتر باشد اما سهام گران­تر، بیشتر ارزان فروشی گردد. در این حالت، نسبت قیمت عرضه به قیمت بازار الف، کمتر از مقدار این نسبت در ارتباط با سهام ب می باشد. وقتی اطلاعات خوبی در مورد بنگاه توسط بازار انتشار یابد، قیمت پیش بینی شده بازار آن سهم بالا می­رود. در این حالت بانک سرمایه گذار هم قیمت عرضه سهام را بالا می­برد اما درصد افزایش قیمت عرضه توسط بانک سرمایه گذار کمتر از درصد افزایش قیمت پیش بینی شده بازار برای سهام می باشد لذا منجر به ارزان فروشی می گردد. از طرف دیگر، در صورتی که اخبار منفی در ارتباط با بنگاه در بازار منتشر گردد، قیمت عرضه سهام پایین آورده می گردد که این درصد کاهش قیمت، کمتر از درصد کاهش قیمت پیش بینی شده بازار برای آن سهم می باشد، پس منجر به کاهش اندازه ارزان فروشی می گردد (حق بین 1387، 32).

[1]  Fixed price Offering

[2]  Bookbuilding

[3]  Call Auction

[4]  underpricing

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 پرسش­ های پژوهش:

  • بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزش­گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) چه ارتباط ای هست؟
  • بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه­های عمومی اولیه (IPO) چه  ارتباط ای هست؟

تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه

پایان نامه - تز - رشته حسابداری


دیدگاهتان را بنویسید