آیا کرفس شما را لاغر می‌کند؟ | سبزیجات

 

 

خواص کرفس خام

کرفس یکی از سبزیای خوبه که به دلیل داشتن فیبر فراوون، اثر بسیار مطلوبی روی سلامت دستگاه گوارش داره. با اینکه ساقه این سبزی از نظر ویتامینا خیلی غنی نیس ولی برگ هاش منبع خوبی واسه ویتامینایی مانند ویتامین A و ویتامین C هستن.

 

چند وقتی بود که به خاطر درس و مدرسه، دیگه باشگاه نمی رفتم. کارم شده بود خوردن و خوابیدن و درس خوندن واسه کنکور، به خاطر همین حسابی وزنم بالا رفته بود. چون خونه خودمون شلوغ بود، ۴-۳ ماه آخر رو به خونه مادربزرگم رفتم اما چشمتون روز بد نبیند؛ مادربزرگ واسه تقویت من شکلای جور واجور و اقسام جوشوندها، آب میوه ها و غذاهای به اصطلاح مقوی و البته بدمزه رو به خوردم می داد و می گفت: «باید جون بگیری که بتونی درس بخونی!» اما از همه اونا وحشتناک تر، آب کرفس بود…

 

من از آب کرفس متنفر بودم ولی مادربزرگ می گفت: «آب کرفس هم انرژی داره، هم واسه لاغر شدنت خوبه.» خلاصه اینکه تا روز کنکور، کلی آب کرفس خوردم اما اصلاً لاغر نشدم! با دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره همین موضوع حرف زدیم.

نظر شما درباره کرفس چیه؟

کرفس یکی از سبزیای خوبه که به دلیل داشتن فیبر فراوون، اثر بسیار مطلوبی روی سلامت دستگاه گوارش داره. با اینکه ساقه این سبزی از نظر ویتامینا خیلی غنی نیس ولی برگ هاش منبع خوبی واسه ویتامینایی مانند ویتامین A و ویتامین C هستن و از این نظر شباهت زیادی به جعفری داره پس آدمایی که به مصرف این گیاه با برگ عادت دارن، می تونن مقادیری از ویتامینای لازم بدن خود رو با خوردن اون تأمین کنن.

این درسته که کرفس واسه آدمایی که رژیم کاهش وزن دارن، مناسبه؟

بله، کرفس و تموم سبزیا به دلیل اینکه فیبر دارن و این ماده واسه بدن قابل جذب نیس و به دلیل پر کردن بشقاب غذا، در کاهش وزن نقش دارن.

بعضی از مردم باور دارن کرفس کالری منفی داره، این نظر درسته؟

یعنی به چه صورت؟

یعنی مقدار کالری لازم واسه هضم کرفس از اندازه کالری ای که این ماده به بدن فرد میده بیشتره و روند کاهش وزن رو تسریع می کنه.

نه، ما در منابع علمی کتابای تغذیه چیزی به نام «کالری منفی» نداریم و این نوع باورها بیشتر در میان مردم عادی رواج داره و نمیشه به اونا استناد کرد. ضمن اینکه حتی اگه ما این مسأله رو در مورد کرفس قبول کنیم، بازم بر این پایه اثر چندانی بر کاهش وزن فرد نداره.

به چه دلیل؟

دلیل اون به طور کاملً ساده س!، ما در روز چقدر می تونیم کرفس بخوریم؟ اگه یه نفر در روز ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ گرم کرفس مصرف کنه و انرژی لازم بدن واسه هضم این مقدار کرفس ۴۰ کیلوکالری باشه و فرض کنیم کرفس هم فقط ۲۰ کیلوکالری انرژی تولید می کنه، در کل این مقدار کرفس روزانه ۲۰ کیلوکالری به کاهش وزن ما کمک می کنه. این اندازه در مقایسه با حدود ۱۵۰۰ کیلوکالری مصرفی روزانه بسیار ناچیزه.

کرفس و تموم سبزیا به دلیل اینکه فیبر دارن و این ماده واسه بدن قابل جذب نیس و به دلیل پر کردن بشقاب غذا، در کاهش وزن نقش دارن

 

پس تنها ویژگی اون واسه کاهش وزن، وجود فیبر و خاصیت پرکنندگیه؟

بله، البته دو نکته اساسی این وسط مهمه؛ اول اینکه کالری موجود در کرفس حتی از مواد غذایی ای مثل هویج هم پایین تره و به کار گیری اون در میان وعده ها می تونه به آدمایی که قصد کاهش وزن دارن، کمک بیشتری بکنه و نکته دوم اینکه نباید کرفس رو اگه بخوایم مقایسه کنیم در کنار سبزیای عادی دیگه گذاشت.

به چه دلیل؟

واقعا یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در رژیمای غذایی، جایگاه رژیمی مواد غذاییه. مثلا اگه کرفس رو با ماده غذایی ای مثل کاهو مقایسه کنیم، می بینیم می تونیم کاهو رو در هر فصل از سال و به اندازه کافی در رژیم غذایی خود بگنجانیم، در حالی که این مسأله در مورد کرفس صدق نمی کنه و فقط در فصول خاصی از سال میشه ازش استفاده کرد.

کرفس رو میشه در میان وعده ها به جای میوه ها مصرف کرد؟

میشه این کار رو انجام داد اما ً کارشناسان تغذیه تلاش می کنن میان وعده های میوه رو از رژیم غذایی حذف نکنن و فرد واحدهای میوه روزانه خود رو به طور مرتب دریافت کنه. ترجیح بر اینه که از کرفس به جای سبزیا استفاده شه.

کرفس رو بهتره خام مصرف کنیم یا پخته؟

کلا، همیشه سفارش ما اینه که حتی امکان سبزیا خام مصرف شن. حالت تردی و طعم کرفس به نحویه که مصرف اون به صورت خام می تونه احساس لذت بخش جویدن رو در فرد بسازه اما به کار گیری اون به صورت پخته هم خالی از لطف نیس.

نوشیدن آب کرفس رو پیشنهاد می کنین؟

آب کرفس باعث می شه مقادیر خیلی از فیبر موجود در کرفس کامل به بدن نرسه اما نوشیدن اون از نوشیدن آبمیوهایی مثل آب پرتقال که حدود ۱۲۰ کیلوکالری به بدن میدن، بسیار مناسب تره البته واسه کسائی که باید از یه رژیم غذایی کم انرژی داشته باشن.

کرفس واسه افراد جور واجور، منع مصرف هم داره؟

معمولاً نه، فقط در بعضی آدما که با هضم فیبر کرفس مشکل دارن، کمی ایجاد مشکل می کنه.

فیبر موجود در بافت کرفس از نوع خشبی (چوبی) است و کمی با فیبر سبزیای دیگه فرق داره. به غیر از این مورد، مشکل خاص دیگری درباره مصرف کرفس گزارش نشده.

بهترین روش واسه نگهداری از کرفس هم اینه که قبل از مصرف اونو به صورت تیکه تیکه درنیاورید تا مواد مغذی اون از دست نره. شستشوی این سبزی مخصوصا در قسمتای نزدیک تر به ریشه، باید با دقت بیشتری انجام شه.  

 

منبع : tebyan.net

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *