آیا کباب کردن سبزیجات ویتامین های آن را از بین می برد؟ | تغذیه سالم

بیشتر ما ایرانیا عادت داریم کنار شکلای جور واجور کباب، سبزیایی مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز یا دلمه ای و قارچ هم کباب کنیم. حال این سوال پیش میاد که کباب کردن سبزیجات موجب از بین رفتن ویتامینای اون می شه یا خیر؟

کباب کردن سبزیجات

جواب دکتر محمدحسن انتظاری، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این سوال:

بیشتر ما ایرانیا عادت داریم کنار شکلای جور واجور کباب، سبزیایی مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز یا دلمه ای و قارچ هم کباب کنیم.

کباب کردن سبزیجات خوبیا و بدیایی داره. مثلا سبزیایی مانند گوجه فرنگی که دارای ویتامین C تقریبا زیادی هستن، در اثر گرما دیدن، مقداری از ویتامین خود رو از دست میدن، چون ویتامین C حساس ترین ویتامین نسبت به حرارته.

باید بدونیم که بقیه ریزمغذیای موجود در سبزیا، خیلی تحت تاثیر گرما به وجود اومده به وسیله کباب کردن قرار نمی گیرن.

بهتره بدونین حتی جذب گروهی از ریزمغذیا مانند بتاکاروتنا و فلاونوئیدها در اثر گرما دادن بیشتر می شه.

ضمن اینکه گرما دادن ملایم سبزیجات باعث از بین رفتن آلودگی و میکروبای احتمالی موجود در اونا هم می شه.

سبزیایی مانند گوجه فرنگی و قارچ، جزو خوراکیای خیلی کم کالری هستن که مصرف اونا به صورت خام، بخارپز یا کبابی در کنار غذاهای جور واجور، خیلی خوبه.

معمولا مصرف سبزیجات خام پیشنهاد می شه اما وقتی که قارچ با روش کبابی یا بخارپز گرما می بینه، پروتئینای اون واسه بدن قابل هضم تر می شه پس بهتره قارچ رو قبل از مصرف کمی گرما بدین.

البته اگه قراره قارچا رو کباب کنین، باید اونا رو تا اندازه ای که لایه رویی شون مشکی نشه، گرما بدین و بذارین بافت قارچ فقط کمی نرم شه.

این گرما دهی ملایم واسه تموم سبزیا مطرحه اما بعضی افراد سبزیایی مانند گوجه فرنگی رو به اندازه ای گرما میدن که پوست رویی اون به طور کامل مشکی می شه.

اگه این اتفاق واسه گوجه یا فلفل بیفته، باید پوست رویی و مشکی اونا رو قبل از مصرف جدا کرد.

یافته های بعضی از تحقیقات نشون میده احتمال سرطان زا بودن قسمتای سوخته مواد غذایی که در اثر کباب کردن تغییر رنگ دادن، هست.

هرچه اندازه سوختگی مواد غذایی بیشتر باشه، احتمال سرطان زا بودن اونا هم بیشتر می شه.

در آخر اینکه روش کباب کردن مواد غذایی، به شرطی که گرما ملایم باشه و ماده غذایی نسوزد، جزو روشای طبخ مناسب حساب می شه.

بقیه مقالات تغذیه سالم رو اینجا بخونین

جمع آوری و تنظیم: گروه ۷ گنج 

www.7ganj.ir

.

منبع : ۷ganj.org

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *