آیا کاهش وزن و هورمون کورتیزول با هم ارتباط دارند؟ | بیماری

: کاهش وزن و هورمون کورتیزول با هم رابطه دارن؟

: هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) یا کورتیزول معروف ترین گلوکوکورتیکوئید در بدن انسانه که ترشحش از غده فوق کلیوی انجام میشه.کارکرد اصلی کورتیزول دلیل افزایش گلیسمی یا قند خون میشه.موضوعی که میخوایم به بررسی اون بپردازیم اینه که کاهش وزن و هورمون کورتیزول با هم رابطه دارن و هورمون کورتیزول وزن رو کم میکنه؟

کاهش وزن واسه بعضی افراد می تونه خیلی سخت باشه. کاهش وزن روندی خسته کننده س، مخصوصا اگه همه چیز رو درست انجام بدین، اما با روندی کنه در کاهش کیلوهای اضافه مواجه باشین. اگه یه رژیم غذایی سالم رو دنبال می کنین، اندازه وعده های غذایی خود رو کنترل می کنین، به طور منظم ورزش می کنین، و نتیجه دلخواه واسه کاهش وزن رو کسب نمی کنین، ممکنه دلیلی اساسی واسه این شرایط وجود داشته باشه.

کورتیزول، بیشتر به هورمون استرس برگشت داده می شه، یه هورمون استروئیدیه که از غدد آدرنال ترشح می شه. این هورمون به کنترل سطوح قند خون، تنظیم سوخت و ساز، و کاهش التهاب کمک می کنه. کورتیزول با عکس العمل استرس بدن رابطه مستقیم داره، و در مورد کاهش وزن خیلی با اهمیته.

وقتی که در موقعیتی استرس زا قرار دارین، کورتیزول ترشح می شه. اگه زیر استرس همیشگی قرار داشته باشین، کورتیزول دائم در بدن آزاد می شه. تولید بیشتر از اندازه این هورمون می تونه به تخریب عضلات، اثر منفی بر سوخت و ساز، و تشکیل چربی شکمی منجر شه. کورتیزول بیشتر از اندازه در بدن، می تونه دلیلی بر ناتوانی شما در کاهش وزن برخلاف تموم تلاشایی که انجام می دید، باشه.

نشونه های کورتیزول بالا در بدن :

نوسانات خلقی.

خستگی پایدار.

سردردهای تکراری.

زیاد شدن وزن بدون توضیح مشخص.

مشکلات گوارشی.

تکرر ادرار، یبوست، یا اسهال.

مشکلات خواب.

از دست دادن حافظه.

تورم در صورت، دستا یا پاها.

مشکلات قاعدگی.

کاهش میل جنسی.

کمردرد.

کاهش تمرکز.

چگونگی کاهش سطوح کورتیزول به صورت طبیعی

اگه برخلاف تموم تلاشایی که انجام می دید در کاهش وزن ناموفق هستین و نشونه هایی که قبل از این به اونا گفته شد واسه شما آشنا هستن، ممکنه با تولید بیشتر از اندازه کورتیزول مواجه باشین. حالا خوبیش اینه، روشی طبیعی و سالم واسه کاهش سطوح کورتیزول و برگشت بدن به شرایط عادی وجود دارن که در ادامه به بعضی از اونا می پردازیم.

کاهش استرس

گزینه اول واسه کاهش ترشح کورتیزول، کم شدن اندازه استرسه. این می تونه به معنی رفتن به تعطیلات، انجام سرگرمیای مورد علاقه در روزای آخر هفته یا تنها یه پیاده روی ساده روزانه در پارک باشه. اگه در رابطه ای استرس زا قرار دارین، شاید زمان اون رسیده تا به اون پایان بدین. اگه در حرفه ای مشغول به کارین که استرس زیادی به شما وارد می کنه، بهتره به دنبال شغلی نوین باشین. فعالیتایی ساده مانند کتاب خوندن منظم، یا انجام یوگا می تونن در کاهش استرس موثر باشن. فقط کافیه تا روشی که بیشترین تاثیر رو واسه شما داره، پیدا کنین.

ورزش

پژوهشا نشون دادن که ورزش منظم – حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در بیشتر روزای هفته – یکی از بهترین روش ها واسه مدیریت استرس، ایجاد تعادل در هورمونا، و خواب بهتره. ورزش می تونه به کارکرد سوخت و ساز عادی، مثل ایجاد تعادل در سطوح قند خون، هم کمک کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نباید بیشتر از اندازه به خود فشار وارد کنین و باید از فعالیت ورزشی لذت ببرین تا سلامت و تعادل در ترشح هورمونا رو حفظ کنین.

خواب

خواب کافی واسه کنترل تولید کورتیزول لازمه. آدمایی که کورتیزول بالایی در بدن اونا ترشح می شه، هنگام شب احساسی عجیب و اضطراب رو تجربه می کنن و در طول روز خسته هستن. اگه در روند خواب خود با مشکل مواجه هستین می تونین به کار گیری اسانسای آرامش بخش قبل از خواب رو مورد توجه بذارین. از جمله بهترین گزینه ها در این مورد میشه به اسطوخودوس، بابونه رومی، و ترنج اشاره کرد.

رژیم غذایی ضد التهاب

سطوح قند خون که خوب مدیریت نشده ان می تونه به سطوح بالای کورتیزول و دیگر موارد نبود تعادل هورمونی منجر شه. یه رژیم غذایی ضد التهاب شامل مقدار کم غذاهای فرآوری شده و اندازه بالای آنتی اکسیدان ها می تونه به ایجاد تعادل در هورمونا و کنترل هوس غذا خوردن کمک کنه و فرد رو در راه کاهش وزن بذاره. بعضی از بهترین مواد غذایی واسه کاهش کورتیزول و اثبات قند خون شامل میوه ها و سبزیجات، روغن نارگیل، روغن زیتون، مغزهای خوراکی، دانه ها، پروتئین بدون چربی، و مواد غذایی پروبیوتیک می شن.

دوری از محرکا

اگه از سطوح بالای کورتیزول بهره مندین، بهتره از محرکایی مانند قهوه، نوشیدنیای انرژی زا، سیگار، و هر چیزی که شامل کافئینه، دوری کنین. کافئین نه فقط بر سطوح کورتیزول اثر میذاره، بلکه بر سطوح آدرنالین، آدنوزین، و دوپایمن هم تاثیر می گذاره. مصرف همیشگی کافئین اندازه کورتیزول در بدن رو زیاد می کنه و مشکل در سطوح هورمونی رو داره.

.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *