آیا کالری بیشتری می سوزانید اگر ایستاده غذا بخورید؟ | تغذیه سالم

طبق گزارشی در ۲۰۱۳، بیشتر مردم بیشتر از ۱۲ ساعت در روز نشسته ان. اگه در طول ۷ تا ۸ ساعت دیگه رو هم واسه خواب عمل کنین بیشتر افراد روزانه ۱۹ تا ۲۰ ساعت استراحت می کنن. انگار جامعه مدرن ما غیر متحرکه.

ما در بین کار می شینیم خیلی از مردم واسه کار در تموم طول روز نشسته ان و بیشتر مردم در شب تلویزیون تماشا می کنن و یا جلوی رایانه می شینن.
مقاله ۲۰۱۲ از تحقیقات دیابت و تمرین بالینی نشون میده نشستن زیادتر از اندازه با افزایش خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲، عوامل خطر قلبی عروقی و مرگ خیلی زود همراه س.
پس، خیلی از کارشناسان سلامت فکر می کنن که ما باید تلاش کنیم در طول روز بیشتر وایس تاده و یا دوره های طولانی نشستن رو کاهش بدیم.
چیزی که بیشتر مردم می شینن خوردنه. در طول روز، می تونه بشینن و در محل کار خود بخورند خوردن در ماشین و چیزای دیگه ای به جز اینا معموله.
با این حال، اگه شما بخورین کالری بیشتری می خورید؟ شما می تونین کالری بیشتری رو دراستادن در مقایسه با نشستن بسوزونین اما راه های دیگری هم هست که هنگام غذا خوردن ممکنه بر اندازه مصرف غذا تاثیر بزاره.

وایس تاده خوردن به کاهش وزن کمک می کنه؟

یه بزرگسال ۱۷۰ پوندی تو یه ساعت از ایستادن حدود ۱۸۶ کالری و واسه یه ساعت نشستن در حدود ۱۳۹ کالری می سوزونه.
پس، واسه یه ساعت در روز، اگه شما وزن ۱۷۰ پوند دارین شما می تونین در حدود ۴۷ کالری اضافی واسه هر ساعت که شما وایس تادید به جای نشستن بسوزونین.
داده های دانشگاه چستر نشون میده که ایستادن باعث افزایش ضربان قلب نسبت به نشستن حدود ۱۰ ضربه در دقیقه می شه.
این می تونه به افزایش حدود ۰.۷ کالری در هر دقیقه برسه که بیشتر شما در مقایسه با نشستن می سوزونین.
این به فرقی در حدود ۴۰ – ۵۰ کالری در ساعت تبدیل می شه. پس حتی ایستادن ۳ – ۴ ساعت در روز به جای نشستن می تونه به طور بالقوه ۱۲۰ تا ۲۰۰ عدد در روز کالری اضافی بسوزونین.

غذا در نشسته خوردن هضم بهتری داره یا وایس تاده خوردن؟

بعد از جویدن غذا، بزاق با غذا مخلوط و از مری عبور و وارد معده می شه. در حالی که در معده، از پایهً غذا با اسید معده سائیده می شه و در معده به مولکولای کوچیک تبدیل می شه.
این مولکولای کوچیک بعد به روده کوچیک مراجعه می کنن که مواد مغذی می تونه در دیواره روده جذب شه.
نوع غذا خوردن می تونه اندازه هضم شما رو تحت اثر بذاره. مثلا، فیبر و پروتئین می تونن تخلیه معده رو تاخیر بدن. این می تونه باعث افزایش ساییدگی شه و می تونه باعث کاهش اشتها موقع غذا خوردن شه.
با این حال، اگه شما کلا کربوهیدرات ساده بخورین این مواد مغذی تقریباً سریع به جریان خون وارد می شن. و گرسنگی می تونه پس از خوردن سریع برگرده.

حالت بدن اثر دیگری بر هضم بدن شما داره.

در سال ۱۹۸۸ اثرات وضع بدن بر تخلیه معده مقایسه شد. محققان فهمیدن که موقعیت دراز کشیدن، تخلیه معده رو در مقایسه با بقیه موارد بدن کم می کنه.
و موقعیت وایس تاده باعث افزایش اندازه تخلیه معده شد.
اگه تخلیه معده زمان کمتری طول بکشه شروع گرسنگی ممکنه سریعتر باشه. پس، خوردن غذا هنگام ایستادن ممکنه تخلیه معده رو زیاد کنه که در طول زمان ممکنه مصرف غذا رو زیاد کنه.
مصرف کالری موقع ایستادن زیاده اما فرق اندازه کالری حداقله چون بیشتر مردم به سرعت غذا می خورن.
بله، سوزوندن کالری در حالت وایس تاده می تونه در حدود ۵۰ کالری در هر ساعت بیشتر باشه اما بیشتر مردم وعده غذایی وایس تاده رو در مقایسه با نشستن سریع تر می خورن ولی در حالت نشسته می تونین یواش تر غذا بخورین که ممکنه بدن زمان ثبت سیری رو نشون بده. هم اینکه ممکنه به کاهش سرعت تخلیه معده کمک کنه.
اگه وایس تاده و سریع غذا می خورید این می تونه هضم مناسب رو دچار مشکل کنه. موقع غذا خوردن با عجله و وایس تاده در مقایسه با خوردن غذا به آرومی و نشسته ممکنه بیشتر در برابر هوا قرار گیرد.
اگه ایستادن غذا می خورید مطمئن شید که وقت خود رو صرف کنین و در خوردن غذا عجله نداشته باشین. این که شما نشسته اید یا وایس تادید مهمترین عامله.

غذا یا میان وعده؟

در سال ۲۰۱۰ نشونه های غذا و محیط زیست روی ۱۲۲ نفر بررسی شدن. بیشتر مردم غذای خوردن رو نشسته می خورن. پس، اگه شما در حال وایس تاده غذا بخورین مغز شما ممکنه مصرف غذا رو به عنوان یه "میان وعده" ثبت کنه حتی اگه غذا اصلی رو بخورین.
پس، مهم نیس که شما نشسته اید و یا وایس تادید مهم اینه که وقتی غذا خوردن تمرکز ذهنی داشته باشین. اگه غذا می خورید تا اونو به عنوان یه وعده غذایی و نه یه میان وعده تشخیص بدین.

سوزش دل

یکی از مواردی که افزایش تخلیه معده ممکنه به درد بخور باشه اینه که اگه سوختگی دل داشته باشین. وقتی که اسید معده به مری می رسه ممکنه سوختگی دل اتفاق بیفته.
اسید دلیل سوختگی مری می شه چون مری لایه محافظتی مشابه معده نداره اگه سوزش دل دارین بیشتر پیشنهاد می شه از خوابیدن ساعتا پس از خوردن دوری کنین.
دراز کشیدن می تونه احتمال نشت اسید معده رو در مری زیاد کنه چون گرانش اسید رو به سمت مری ادامه میده.
در حال وایس تاده خوردن می تونه به کار گرانشی در برابر ریفلاکس اسید کمک کنه و می تونه واسه جلوگیری از سوختگی دل به درد بخور باشه. اگه ریفلاکس اسید دارین با دکتر خود در مورد اون چیزی که واسه برنامه درمان شما مناسبه صحبت کنین.
نتیجه
بیشتر آمریکاییا در طول روز زیادتر از اندازه نشسته ان. این می تونه واسه سلامتی مضر باشه چون که نشستن زیادتر از اندازه باعث افزایش خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲، بیماریای قلبی عروقی و حتی مرگ زودرس می شه. قطع کردن دوره نشستن با حرکت پیشنهاد می شه.
با این حال، اگه به جای نشستن به ایستادن بپردازید مطمئن شید که مصرف غذا رو ثبت می کنین. اگه غذا رو به عنوان یه وعده غذایی اصلی ثبت نکنین ممکنه خیلی راحت غذا استفاده کنین.
هم اینکه ممکنه به تخلیه معده سرعت بخشید که می تونه حس سیری شما رو عوض کنه. اگه سوزش دل دارین خوردن غذا در ایستادن می تونه به کاهش خطر دچار شدن به ریفلاکس اسید کمک کنه.
در آخر، نشسته بخورین و یا وایس تاده. از مصرف غذا خود مراقبت کنین و به آرومی بخورین تا بدن شما قادر به ثبت غذا باشه و احساس سیری شما رو زودتر ثبت کنه. 

مقاله در رابطه

  • وایس تاده غذا خوردن واسه شما بده؟

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *