آیا کافئین برای بچه ها مضر است؟ | رژیم غذایی

در این مقاله از سایت ایران ناز با اثرات کافئین بر بچه ها آشنا میشین. مصرف زیادتر از اندازه نوشیدنیای شیرین کافئین دار، باعث کرم خوردگی و فرسایش مینای دندون ها می شه

معمولاً پدر و مادرها تلاش می کنن هیچ وقت به کودک خود یه لیوان پر از قهوه ندن، اما از طرف دیگه به اونا بقیه نوشیدنیای کافئین دار میدن! نوشیدنیا و غذاهای کافئین دار فراوانند؛ اما باید مصرف اونا رو به کمترین اندازه برسونه؛ به خصوص در مورد کودکان.

الان هیچ پیشنهاد ای واسه مقدار مجاز مصرف کافئین در کودکان وجود نداره، اما گروهی از پزشکان کانادایی فکر می کنن که کودکان زیر هفت سال نباید بیشتر از ۴۵ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنن. این مقدار کافئین برابر ۳۵۵ میلی لیتر نوشابه یا ۴۳ گرم شکلاته.

اثر کافئین روی کودکان
کافئین یه محرکه که اثر مشابهی روی کودکان و بزرگسالان داره. این ماده داروییه که به طور طبیعی در برگا و دانه های گیاهان زیادی تولید و به طور مصنوعی به بعضی غذاهای خاص اضافه می شه. کافئین سیستم اعصاب مرکزی رو تحریک می کنه؛ به خاطر همین یه جور دارو هستش. مقدار کم اون باعث افزایش انرژی و بالا رفتن اندازه هوشیاری بدن می شه.

مشکلات مصرف زیادتر از اندازه کافئین
عصبانیت و نا آرومی  پریشونی معده سردرد  نبود تمرکز کافی مشکلات مربوط به خواب   افزایش تپش قلب افزایش فشار خون  کودکانی که هر روز بیشتر از ۳۵۵ میلی لیتر نوشابه مصرف می کنن، ۶۰ درصد بیشتر از بقیه کودکان در برابر چاقی هستن. معمولاً نوشیدنیای شامل کافئین ارزش غذایی ندارن و مصرف اونا هیچ نوع ویتامین و املاحی به بدن کودکان نمیرسونه و اینطوری اونا با کمبود مواد مغذی روبه رو می گردن.

کودکانی که نوشابه زیادی می خورن، معمولاً دچار کمبود کلسیم می شن و کمبود کلسیم هم به استخوانا و دندانا آسیب میرسونه. مصرف زیادتر از اندازه نوشیدنیای شیرین کافئین دار، باعث کرم خوردگی و فرسایش مینای دندانا می شه؛ چون شامل شکر بسیار زیادی هستن. ۳۵۵ میلی لیتر نوشیدنی غیر رژیمی کربنات دار، شامل ۱۰ قاشق چایخوری شکر (حدود ۴۹ میلی لیتر) و ۱۵۰ کالریه.

کافئین ادرار آوره و باعث از دست رفتن آب بدن و در آخر کم آبی می شه. پس بهتره از مصرف زیاد کافئین، به خصوص در هوای گرم، دوری کنین. ترک یهویی نوشیدنیا و مواد غذایی کافئین دار با نشونه هایی مثل درد عضلانی، سردرد، افسردگی و حساسیت و زود رنجی همراه س؛ به خصوص در آدمایی که مصرف بسیار زیادی داشتن.

 کافئین، بیماریای قلبی و مشکلات عصبی رو شدید شدن می کنه. یکی از شایعات عادی در مورد مصرف کافئین اینه که مصرف اون باعث کاهش رشد می شه؛ در حالی که تا حالا همچین چیزی ثابت نشده. کودکان بیشترین اندازه کافئین رو از راه نوشابه دریافت می کنن.

اما کافئین در قهوه، چای، شکلات، بستنی، ماست یخ زده و شکلای جور واجور مسکن ها هم هست. بعضی والدین به کودکان خود چای سرد میدن؛ با این تصور که کافئین کمتری داره؛ در حالی که چای سرد شامل قند و کافئین بیشتریه (درست به اندازه نوشابه). هر ۳۵۵ میلی لیتر نوشیدنی شیرین و اسیدی ۷۱/۲ میلی گرم کافئین داره.

حساسیت به کافئین
 حساسیت به کافئین به معنی اثر مصرف حد معینی از کافئین روی فرده که این اثر در افراد فرق داره. حساسیت در اثر مصرف روزانه ایجاد می شه. آدمایی که مرتباً کافئین مصرف می کنن، کم کم مقدار مصرف خود رو زیاد می کنن تا به اثر دلخواه برسن.

اثر مصرف کافئین بستگی به وزن خود داره؛ پس کودکان اثر بیشتری از اون می گیرن. کافئین در عرض چند ساعت از راه ادرار از بدن دفع می شه. این ماده در بدن ذخیره نمی شه و کودکان تا شش ساعت پس از مصرف، اثرات اونو احساس می کنن.

کاهش مصرف کافئین
بهترین راه واسه کاهش مصرف کافئین و البته قند اضافی اینه که نوشابه رو از فهرست غذایی حذف کرده و به جای اون آب، شیر و آب میوه های صددرصد طبیعی به کودکان خود بدین. به همین منظور بهتره کودک تون یا خود شما همیشه یه بطری آب به همراه داشته باشین تا در صورت تشنگی، به سراغ نوشابه نرید و فقط بعضی وقتا چای و نوشابه استفاده کنین.

هم اینکه به محتویات مواد غذایی هم توجه کنین. بعضی از اونا شامل کافئین هستن و ممکنه شما متوجه اون نشید. مصرف کافئین رو باید آهسته آهسته کم کرد. اگه این کار رو یهو انجام بدین، کودک تون دچار سردرد و افسردگی ناچیز می شه. تلاش کنین نوشیدنیای بدون کافئین رو جانشین نوشابه های کافئین دار کنین؛ مثل آب، آبمیوه و چای بدون کافئین.

بعضی وقتا کاهش مصرف کافئین منتهی به خستگی می شه. جای نگرانی نیس و این خستگی با استراحت بیشتر و افزایش سطح انرژی بدن برطرف می شه. بعضی وقتا اجازه بدین کودک تون مواد کافئین دار هم بخوره؛ مثلاً هیچ اشکالی نداره اگه کیک تولدش طعم قهوه داشته باشه و یا تو یه روز سرد، کاکائوی گرم بخوره. میونه روی و میونه روی در هر کاری کلید تندرستی و سلامت شما و کودکتونه. مصرف کافئین رو میشه خیلی راحت کنترل کرد.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *