آیا کارنیتین واقعاً چربی‌سوز است؟ | چاقی

کارنیتین واقعاً چربی سوزه؟

ال- کارنیتین فقط مسئول نقل و انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری سلوله، نه اونو می سوزوند و نه اونو تجزیه می کنه.

 

منابع غذایی کارنیتین

غذاهای گیاهی معمولاً شامل کارنیتین کمی هستن، ولی غذاهای با منشأ حیوونی به خصوص گوشتا و اجناس لبنی منابع خوبی از این ماده هستن، هم اینکه گوشت ماهی و پرندگان، گندم، آووکادو و کره بادام زمینی هم دارای کارنیتین هستن.

 

کمبود کارنیتین در کدوم بیماران دیده می شه؟

تخلیه بافتی کارنیتین در بیماران همودیالیزی، افراد با مریضی کبدی و در شیرخواران خام گزارش شده. به خاطر همین در بعضی موارد کارنیتین ماده مغذی لازم شرطی حساب می شه. هم اینکه ممکنه در بعضی مریضیا مانند: مریضی قلبی عروقی و دیابت نوع دو اثر داشته باشه. مکمل کمک با این ماده دلیل بهبود سوخت و ساز اسیدهای چرب شده و کمبود اون در بعضی مشکلات ژنتیکی هست.   

کاربرده های کارنیتین

کارنیتین که ویتامین Bt هم نامیده شده، امروزه در موارد زیادی به صورت مکمل یا دارو کاربرد داره، مخصوصا به عنوان مکملای کاهش وزن چربی سوز و مکملای ورزشی افزایش دهنده انرژی، پیشگیری از خستگی و رشد عضله در ورزشکاران. عرضه کنندگان این مکمل فکر می کنن مصرف مکمل ال-کارنیتین موجب افزایش این ماده در عضلات گردیده و در نتیجه انتقال اسیدهای چرب از غشای میتوکندری با سهولت بیشتری انجام شده و سوختن چربیا با کفایت بیشتری انجام می شه، بر این پایه مصرف مکمل ال- کارنیتین رو دلیلی جهت افزایش سوخت و ساز چربیا و در نتیجه کاهش وزن و افزایش توان فعالیتای هوازی معرفی می کنن، اما در عمل تا چه حد این ماده موثر بوده و مشکلات و عملکردهای دیگه اون، مورد بحث این مطلب هستش.       

از این ماده هستن، هم اینکه گوشت ماهی و پرندگان، گندم، آووکادو و کره بادام زمینی هم دارای کارنیتین هستن

در بعضی تحقیقات دیده شده کارنیتین تجزیه چربی و حرکتش رو از بافت چربی به بقیه بافتا افزایش نمی ده و هم اینکه بر کاهش وزن اثری نداره و فقط در کمبود ثانویه کارنیتین و بعضی از مشکلات ارثی نوزادان مصرف اون پیشنهاد می شه. هم اینکه به کار گیری این مکمل در بعضی موارد باعث بهتر شدن کارکرد ورزشی و افزایش ظرفیت فعالیتای جسمی و شناختی می شه، اما مکمل کمک اون اثری بر کارکرد ماهیچه نشون نداد و باعث بهتر شدن کارکرد استقامتی در افراد سالم نشد. کمبود کارنیتین در سلولای عضلانی منتهی به مشکل کلی ای در بافت می شه که در مواردی با مشکلات ماهیچه و مشکلات عصبی مشخص می شه، از طرف دیگه مکمل کمک افراد سالم بهبودی رو در کارکرد ورزشی نشون نداده و تغییرات مهم بیوشیمیایی در ماهیچه رو دلیل نشده.

 

کارنیتین: از لاغری تا باروری

اما نکته قابل توجه در این ماده اثر اون در باروری مردانیه که به دلایل نامعلوم در تولید اسپرم دارای مشکل هستن. کارنیتین به عنوان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *