آیا ژیمناستیک سبب کوتاهی قد در بزرگسالی می شود؟ | چاقی

مجموعه: زیبایی اندام

ژیمناستیک دلیل کوتاهی قد در بزرگسالی می شه؟

 

عضو انجمن پزشکان ورزشی با توضیح دادن این موضوع که ورزشای کششی مانند یوگا، ژیمناستیک و شنا به افزایش قد کمک می کنن، گفت: انجام حرکات کششی نه فقط باعث کوتاهی قد نمی شه، بلکه موجب رشد عضلانی بدن و تقویت بافت استخوانی می شه.

 

خوشبختی مهر در جواب به این سوال که ژیمناستیک دلیل کوتاهی قد در بزرگسالی می شه یا خیر؟ گفت: هر ورزشی شرایط فیزیکی خاص خود رو می خواد، مثلا در رشته بسکتبال و والیبال آدمایی موفقن و به قهرمانی می رسن که از اول قد بلندی دارا باشن و در ژیمناستیک آدمایی که کوتاه قد هستن، موفق ترن. چون در این رشته سرعت، چابکی و قدرت عکس العمل خیلی با اهمیته و این ویژگیا در افراد کوتاه قد مشخص تره. به خاطر همین وقتی مردم افراد قد بلند در بسکتبال یا کوتاه قد در ژیمناستیک رو در تلویزیون می بینن، این باور غلط در ذهنشون شکل میگیره که این ورزش دلیل کوتاهی قد می شه.

 

ایشون گفت: فعالیت فیزیکی در رشد و افزایش قد در دوران کودکی نقش مهمی داره، طوری که ورزش کردن باعث تحریک آزاد شدن هورمون رشد می شه. وقتی که این هورمون آزاد می شه، کودکی که صفحات رشد در استخون هاش بسته نشده، از رشد بیشتری در مقایسه با وقتی بهره مند می شه که از دید فیزیکی فعال نباشه. فعالیت فیزیکی و ورزش حتی در دوران بعد از بلوغ هم در قد افراد موثره، طوری که از خیلی از ناهنجاریای اسکلتی که دلیل کوتاه تر شدن قد می شه و هم اینکه از فشردگی دیسکا و…مانع می شه.

 

عضو انجمن پزشکان ورزشی اعلام کرد: کم تحرکی و نبود جنب و جوش کافی باعث تغییر متابولیسم بدن می شه که به دنبال اون ترشح هورمونای بدن رو با مشکل مواجه کرده و مانع از بیشترین حد شدن رشد می شه. عوامل رشد در افراد هم شامل عوامل وراثتی، تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی و خواب مناسب است.

 

خوشبختی مهر اضافه کرد: تمرینات کششی و فعالیت ورزشی از جمله راهکارهاییه که مداومت بر اون موجب افزایش قد نوجوانان می شه. نوجوانان با انجام حرکات کششی در طول روزای هفته موجب رشد عضلانی بدن و تقویت بافت استخوانی خود می شن و اینطوری به پیشگیری از تراکم استخون در ستون فقرات و خمودگی در این بخش از بدن می رسه. این تمرینات علاوه بر اون که افزایش قد رو با خود به همراه دارن با تنظیم هورمون های بدن به افزایش نشاط و سرحالی کودکان هم کمک می کنه.

 

ایشون با توضیح دادن این موضوع که ورزشای کششی مانند یوگا، ژیمناستیک و شنا به افزایش قد کمک می کنن، تاکید کرد: ورزش دلیل وارد اومدن فشارهایی بر بدن می شه که این فشارها روی صفحات رشدی اثر می ذارن. اگه این فشارها شدید نباشه، باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخون و در نتیجه افزایش قد می شه. اما اگه این فشارها زیادتر از اندازه باشه، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات می شه. پس فرد رشد نمیکنه نه اینکه قدش کوتاه شه.

 

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن: اگه کودکی ۶ روز در هفته و هر روز بیشتر از ۳ ساعت به یه فعالیت ورزشی شدید مانند فوتبال یا دو و میدونی بپردازه، فشارهای شدیدی بر صفحات رشدش وارد می شه. اما اگه کودک روزانه نیم ساعت یا هفته ای ۵-۴ بار به مدت ۱ ساعت ورزش کنه، باعث تحریک صفحات رشد می شه و به رشد اون کمک می کنه. در کل، ورزش کردن کاری بسیار مهم و حیاتیه که باید زیر نظر کارشناسان علوم ورزشی انجام شه؛ به خصوص در رده های سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۴۰ سال.

 

خوشبختی مهر در آخر در جواب به این سوال که چه ورزشایی دلیل کوتاهی قد می شن، اعلام کرد: تمرینات مقاومتی اگه باعث افزایش ترشح هورمون تستسترون شه، واسه نوجوانان ممنوعه. چون این هورمون با تاثیری که بر گیرنده های «اندروژنیک اپی فیز» داره، باعث رسوب کلسیم در دیسکای رشدی شده و در نتیجه تاثیر منفی در طول قد و افزایش طولی استخوانا داره. رشته های بدنسازی و کشتی به دلیل شدت بالای تمرینات مقاومتی و افزایش ترشح هورمون رشد شرایط توقف رشد قدی رو بسیار زیاد می کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *