آیا چرت نیمروزی مضر است یا مفید؟! | بیماری

: به گزارش ایران ناز یافته های پژوهشای زیاد نشون میده که خواب نیمروزی به نیازای فیزولوژیکی ما جواب میده و باعث بهتر شدن اخلاق و ارتقای سلامت بدن شده و بهره وری کاری رو بالا می بره. در ادامه مطلب نگاه دقیق تری به فواید چرت نیمروزی میندازیم.

 

 

در خیلی از کشورای آمریکای لاتین و کشورای مدیترانه ای، چرت بعد از ظهر یکی از عادتای روزمره مردمه. اینطوری که مردم به مدت سه ساعت به خونه برمی گردن، ناهار می خورن و کمی چرت میزنن. اما در کشورهایی مانند کانادا،

 

زمان مانند طلا هستش و هر نوع توقفی اگه به طول برسه قابل پذیرش نیس. با این حال طبق آمارهای جهانی حدود ۶۰ درصد افراد بزرگسال هر هفته دست کم یه بار نشسته روی صندلی کار، مترو  یا بین تماشای تلویزیون چرت کوتاهی میزنن.

 

به چه دلیل باید چرت بزنیم؟

 

خواص چرت نیمروزی مثل خواب کامله. محققان، داوطلبا رو تو یه اتاق زیرزمینی قرار داده و اونا رو از هر نوع ساعت محروم کردن. این افراد نمی تونستن روز و شب رو تشخیص بدن و باید به غریزه طبیعی خود مراجعه می کردن. باید توجه کرد که آدم در دو مرحله می خوابد

 

که طولانی تر اون در شب و دوره کوتاه اون در طول روز اتفاق می افته.یافته های تموم بررسیا تلاش می کنن که چرتای کوتاه در بین روز باعث بهتر شدن اخلاق، افزایش بهره وری کاری و افزایش سلامتی بدن می شه. کلا، چرت نیمروزی تاثیر مثبتی روی سلامت عمومی بدن داره.

 

: چرت نیمروزی مضره یا به درد بخور؟!

 

خواب نیمروزی واسه کاهش استرس

 

به نظر کارشناسان آدمایی که در بین روز چرت میزنن کمتر از بقیه از اثرات استرس آسیب می بینن. یافته های پژوهشایی که در دانشگاه کالیفرنیای ساندیگو انجام شده تلاش می کنن هر چی زودتر کم خوابی و بیخوابی شبونه جبران شه، به همون سرعت

 

سیستم ایمنی بدن به حالت نرمال برمیگرده.اگه به هر دلیلی نمی تونین چرت بزنین و خستگی تون رو در کنین، به جای اینکه در نوشیدن قهوه یا چای زیاده روی کنین، کمی هوای تازه تنفس کنین. دریافت اکسیژن هم مانند چرت زدن باعث برگردوندن انرژی به بدن می شه.

 

آدمایی که چرت نیمروزی دارن خلاق تر هستن

 

یافته های پژوهشا نشون میده که چرتای کوتاه بین روز باعث افزایش قدرت تمرکز، مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می شه. به نظر محققان آدمایی که در بین روز چرت میزنن، در حرفه خود خلاق تر هستن و کمتر غیبت می کنن. در آمریکا بررسیایی روی راننده تاکسیا انجام شد.

 

اینطوری که استراحت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای در بین روز واسه اونا در نظر گرفته شد. محققان دیدن راننده هایی که در بین روز استراحت داشتن هشیارتر و سرحال تر هستن و در مواقع لازم عکس العملای بهتری تلاش می کنن.

 

چرت ۲۰ دقیقه ای واسه پرکردن باک انرژی

 

لازمه که تا حدامکان محدودیتی واسه چرت بین روز مشخص کنین تا چرخه خواب شبونه بهم نخورد. یه چرت کوتاه بیست دقیقه ای واسه بیشتر افراد کافی و البته فوق العاده س. همین مدت زمان کوتاه باعث افزایش انرژی و استراحت شده و ساعت بیولوژیکی بدن رو هم به هم نمی زنه.

 

بهترین زمان چرت زدن

 

بهتره چرت نیمروزی حدود دوازده ساعت بعد از خواب شبونه باشه، یعنی در حدود ساعت ۳ بعد از ظهر. البته این قانون جهانی و قطعی نیس و شما می تونین ساعتی از ظهر رو انتخاب کنین به شرطی که به خواب شبونه تون آسیب ای نزنه.

 

 

عصرها چرت نزنین

 

بعضی افراد عادت دارن که بعد از رسیدن به خونه و عصرها در مقابل تلویزیون چرت بزنن. این کار احتمال اینکه شب نتونین بخوابین رو زیاد می کنه. پس بهتره از چرتای عصرگاهی و دیروقت دوری کنین.

 

واسه چرت محیط مناسبی جفت و جور کنین

 

هر جا که هستین تا حد امکان تلاش کنین در رو ببندین، کمی دراز بکشین یا در حالت راحتی قرار بگیرین، چراغا رو خاموش یا کم کنین، اگه در محل کار کت به تن می کنین اونو دربیارین و خلاصه اینکه شرایط مناسب و راحتی رو واسه یه چرت ۲۰ دقیقه ای جفت و جور کنین.

 

اگه خواب تون نمی بره خودتون رو مجبور نکنین

 

یافته های پژوهشی که در دانشگاه اوهایو انجام شده نشون میده که دراز کشیدن در بین روز هم به اندازه خوابیدن خوبه. محققان دو گروه داوطلب رو تحت نظر گرفتن. گروهی که چرت زدن و گروهی که فقط دراز کشیدن. گروه اول ۶۱ درصد

 

زمان دراز کشیده رو خواب بودن و گروه دوم به خواب نرفتند. یافته های بررسیا نشون میده بهبود خوبی در اخلاق و بهره وری کاری هر دو گروه بدست اومد. یعنی اینکه دراز کشیدن بدون خوابیدن هم به اندازه خوابیدن باعث شارژ شدن بدن می شه.

 

پس حتی اگه موقعیت خوابیدن ندارین و یا به خواب نمی رین می تونین کمی دراز بکشین. قرار گرفتن بدن در حالت افقی احساس خوابیدن دراز مدت رو به بدن میده. اگه خواب نیم روزی باعث می شه که اختلالی در خواب شبونه ایجاد شه بهتره از خیر اون بگذرید و یا مدت اونو کوتاه تر کنین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *