آیا چای یخی سالم است؟ | تغذیه سالم

چای یخ زده نوشیدنی محبوب به خصوص در تابستانه. اما سالمه؟ چای یخی اگه با مواد با کیفیت آماده شده باشه می تونه واسه بدن خوب باشه. چای یخ زده یه نوشیدنی بسیار محبوبه مخصوصا در فصل تابستون یا در هوای گرم. با شکلای جور واجور مختلفی از چای یخی در مناطق جور واجور هست

مشکله که بتونین بگید مصرف نوشیدنی دارای امتیازات سلامت یا چیزی که به طور کامل از مواد غیر لازمه چندین جنبه از چای یخ زده هست که باید بررسی بشه تا به شما کمک کنه که یه نوشیدنی سالم یا یه مریضی ناسالمه و این بستگی به چگونگی مصرف نوشیدنی شما داره.

چای یخی واسه شما خوبه؟

کلا نوشیدن چای داغ سالم تر از نوشیدن چای یخه چون بدن شما امتیازات مایع گرم تر رو راحت تر از اونایی که سرد هستن جذب می کنه با این حال، هنوزم امتیازات بسیاری هست که میشه از نوشیدن چای سرد استفاده کرد.
مقدار خیلی از امتیازات نوشیدن چای سرد براساس امتیازات و خطرات سلامت درک شده در مقایسه با بقیه نوشیدنیا داره که می تونین انتخاب کنین. مقایسه ای مشترک از امتیازات چای سرد با خطرات سلامت مربوط به مصرف نوشابه های گازدار به صورت طبیعی هست هر چند مقایسۀ اون با آب میوه های شیرین، نوشیدنیای انرژی زا و یا نوشیدنیای ورزشی هم ربط داره.

بدون کالری یا کالری کم

اگه شما چای یخی شیرین نشده می خورین بیشتر کالری نداره. در حالی که این مستقیما به نفع سلامتی نیس این باعث می شه که چای یخی نوشیدنی مفیدی در مقایسه با نوشابه یا نوشیدنی با قند سنگین تر باشه. هر بار که شکر رو قطع می کنین به شما کمک می کنه تا از بیماریایی مثل چاقی یا دیابت عامل آسیب جدی به بدن جلوگیری کنین.

آنتی اکسیدان بیشتر

چای یخی واسه شما خوبه؟ بله خیلی از شکلای جور واجور چای هم اینکه با آنتی اکسیدان ها که واسه بدن شما به درد بخور هستن پر می شن. این آنتی اکسیدانا رو زیاد می کنه اگه چای خود رو با لیمو یا لیمو ترش طعم بدین. نوشیدن با عناصر مرکبات هم اینکه مواد مغذی اضافی مانند ویتامین C رو جفت و جور می کنه که واسه بدن شما خوبه. بعضی از چایای یخی شامل نعناع هم هستن که اضافه کردن آنتی اکسیدانای اضافی و اضافه کردن طعم بدون اضافه کردن قنده که به مسائل سلامتی کمک می کنه.

حذف رادیکالای آزاد

هنگام نوشیدن چای غیر شیرین هم بدن شما نیاز به مواد تشکیل دهنده ای داره که نیاز به حذف رادیکالای آزاد در سیستم شما داره. این رادیکالای آزاد باعث ایجاد آسیب در سراسر بدن از جمله سرطان می شن. این مزیت به نوع خاصی از سرطان محدود نمی شه که به شکل زیادی فایده هایی رو به وجود می آورد که می تونه کلا در خدمت بدن باشه.
سدیم کمتر
یکی دیگه از امتیازات نوشیدن چای یخی به جای بقیه نوشیدنیا، نبود مصرف سدیم در نوشیدنیه. خیلی از نوشیدنیا، مخصوصا نوشابه های گازدار، نوشیدنیای ورزشی و یا نوشیدنیای انرژی زا شامل مقدار بسیار بالای سدیم هستن که در طول زمان می تونن به طور جدی در خطر سلامت مخصوصا مسائل قلبی عروقی قرار گیرید.

هیچ مشکلی هست؟

چای یخی واسه شما خوبه؟ شما قبلا اونو می دونستین اما هیچ نگرانی هست؟ بله

نگرانی کافئین

یه نگرانی که ممکنه هنگام نوشیدن چای یخ زده بوجود آید مصرف کافئین اضافه س. اگه چای یخ زده از چای سفید یا سبز رو نوشیدین بیشتر مصرف کافئین کمتری نسبت به مقدار خیلی از سودا یا یه فنجون قهوه دریافت می کنین. بعضی از چایای گیاهی هیچ کافئین ندارن. با این حال، نوشیدن چای سرد که از چای مشکی ساخته شده ممکنه ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین در هر کیسه چای، که می تونه تا یه مقدار خیلی از کافئین رو در هر لیوان اضافه کنه.
چای کافئین هنوز شامل مقادیر کم کافئینه و ممکنه شامل عناصر شیمیایی باشه که می تونه به بقیه خطرات ناخوشایند منجر شه. مهمه که خطرات مربوط به نوع خاصی از چای که قصد به کار گیری اونو دارین استفاده کنین تا این که چیجوری این مسائل بر شما تاثیر میذاره رو بخونین.

گرانیای شکر

با توجه  زیاد و فوکوس روی شکر، مهمه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که حتی چای غیر شیرین هم معمولاً شامل مقدار کمی از قنده. مزیت اینجا حتماً به خاطر این نیس که شما هیچ شکر یا کالری مصرف نمی کنین اما اگه شما کمتر انتخاب می کنین یه نوشیدنی دیگه مانند آب میوه یا سودا رو انتخاب کنین. شما می تونین با به کار گیری شیرین کننده های کم کالری یا شکر خام به جای شکر سفید، به بهتر شدن اون کمک کنین اما این خیلی وابسته که شما با به کار گیری شیرینی با مواد مصنوعی راحت هستین یا خیر.

روند ساخت چای یخی و سالم

چای یخی واسه شما خوبه؟ معمولا بله اگه شما اونو به تنهایی استفاده کنین تمایل به سالم تر شدن داره. کلیدی واسه ساخت چای سرد سالم به کار گیری مواد با کیفیت در آماده سازی شما هستش.
با در حدود ۶ کیسه چای شروع کنین که براساس کیفیت چای و اندازه کافئین که با اون راحت هستین انتخاب شده.
این کیسه های چای رو تو یه ظرف شیشه ای با نصف فنجون قند بذارین. این ظرف شیشه ای رو با یه گالن آب جوش پر کنین.
ظرفای چای خود رو دست کم دو ساعت بشورید ظرف رو در دمای اتاق نگه دارین.
در صورت تمایل، اضافه کردن آب لیمو یا لیمو ترش یا نعناع تازه واسه اضافه کردن طعم. این دستور غذایی مقدار کالری رو که می تونین بدون محدود کردن طعم چای استفاده کنین، محدود می کنه.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *