آیا چای لاغری برای کاهش وزن موثر است ؟ | رژیم غذایی

چای گیاهی روشی نوین واسه کاهش وزن

شاید تا الان تبلیغات چای لاغری (طب سنتی) رو در اینترنت و بقیه رسانه ها دیدین و بدتون نمیاد اونا رو امتحان کنین اما میدونید بعضی از چایای لاغری که واسه کاهش وزن پیشنهاد می شن آنقدرها هم موثر نیستن و ممکنه حتی استفاده دراز مدت از اونا واسه بدن شما مضر باشه. اما ما اینجا ۱۰ نوع از بهترین این نوع چای رو تقدیم حضورتون می کنیم که می تونه به عنوان یه روش جنبی واسه لاغری به شما کمک کنه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین چگونگی کارکرد و مواد موثر در اونا رو به شما میگیم.

چای سفید: سلولهای چربی رو خرد می کنه

این چای ممکنه طعم ملایمی داشته باشه اما مطمئنا وقتی که به چربی شما می رسه، این جور رفتار نمی کنه. در مطالعه ای که در نشریه تغذیه و متابولیسم در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، مشخص شد عصاره چای سفید واسه کمک به تجزیه سلولهای چربی و جلوگیری از جمع شدن بافت چربی خوبه. دلیل اون چیه؟ محققان می گن این چای شامل آنتی اکسیدان بالاییه مخصوصا ECGC.

چای سبز: کاهش وزن با کافئین

یکی دیگه از مواد پر از ECGC چای سبز است. براساس یه تحقیق تحلیلی که با مطالعه ۱۱ تحقیق در مجله بین المللی چاقی انجام شد نشون داد که ترکیبی از کافئین و ECGC موجود در این چای به کاهش وزن و حفظ لاغری به شما کمک می کنه. چای سبز کافئین کمتری نسبت به چای مشکی داره و هر روز نوشیدن اون هیچ تاثیری روی خواب شما نداره.

چای ماته: کمک به کاهش قند خون

این چای آمریکای جنوبی از برگها و شاخه های نازک گیاهان ماته یربا به دست اومده که دارای مواد تحریک کننده مانند کافئین، تئوفیلین و تئوبرومینه. تو یه تحقیق روی حیواناتی که رژیم با چربی بالا داشتن، مشخص شد اونایی که یربا ماته مصرف می کردن سطح قند خون پایین تری داشتن و وزن اونا هم به همون اندازه کاهش داشت. علاوه بر این در تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۵ در مجله BMC مکمل و جانشین پزشکی، مشخص شد که آدمایی که چاق هستن در مقایسه با گروه تماشاگر که دارونما مصرف کرده بودن، درزمان ۱۲ هفته بیشتر وزن کمتر کرده بودن. یربا ماته یه جانشین بدون تلخی واسه قهوه در نظر گرفته می شه پس اونو جانشین قهوه فردا صبح خود کنین.

چای ایلانگ: کمک به متابولیسم چربیا

این برگها به طور جزئی اکسید شدن (مثلا چای مشکی به طور کامل اکسید شده)، طعم لطیف اما جسورانه ای به دمنوش میده. حالا خوبیش اینه اونا هم اینکه طبق گزارشات تحقیقی از محققان چینی، به افزایش توانایی بدن واسه سوختن چربی کمک می کنن. وقتی که شرکت کنندگان چاق و دارای اضافه وزن واسه ۶ هفته چای ایلانگ مصرف کردن، حدود دو سوم اونا بیشتر از یه کیلوگرم وزن و ۱۲ درصد چربی شکم رو از دست دادن. امتیازات بیشتر: این افراد در انتهای تحقیق درصد کلسترول و تری گلیسرید سالمتری داشتن.

چای مشکی: ممکنه چربیا رو بلوکه کنه

شاید چای مشکی واسه شما آشناتر از بقیه چایا باشه و بخشی از سبک زندگی شما واسه شروع روز و رفع خستگی. این چای رو بیشتر شما به عنوان یه مراقبت کننده در برابر دیابت می شناسین. وقتی محققان عصاره چای مشکی رو روی حیوانات آزمایش کردن، به این نتیجه رسیدن که چای مشکی به هنگام داشتن رژیم غذایی با چربی بالا می تونه به جلوگیری از زیاد شدن وزن کمک کنه که شاید به  این دلیله که جذب چربی رو در طول هضم بسته می کنه. البته این یه تحقیق اولیه س اما چای مشکی شامل ترکیبات گیاهی به نام پلی فنلها یعنی تئافلاوینا و تیروبیگانا هستش که ممکنه مسئول بستن چربیا باشن.

چای نعناع: رفع گرسنگی با بوی نعناع

وقتی شما این دمنوش رو بخورین، بهتره محکم بینی خود رو بالا بکشین. تحقیقات مقدماتی از دانشگاه ویلینگ نشون داده که کسائی که هر دو ساعت یه بار اسانس نعناع رو تنفس کردن به مدت ۵ روز کالری و شکر کمتری مصرف کردن. انگار یه روش به درد بخور و باحال واسه شکست دادن گرسنگیه. خوشبخانه بر خلاف شکلاتهای نعنایی، چای نعناع یه ماده ایه که حتی مقدار زیاد اونم بدون کالریه.

چای ماچا: همراه با ECGC فراوون

این چای از برگهای پودر شده چای سبز در آب گرم درست می شه. پس شما کل چای رو مصرف می کنین. به خاطر همین شما ECGC بیشتری مصرف می کنین. یه مطالعه در دانشگاه کلرادو این دو رو مقایسه کرد و فهمیدن که نوشیدن چای ماچا ۱۳۷ برابر ECGC ماده بالابرنده متابولیسم رو نسبت به چای سبز به بدن میرسونه. یه نکته: اگه شما چای ماچا رو خیلی تلخ مزه میدونید، مقداری شیر در اون بریزین و با مقداری عسل شیرین کنین تا یه چای لاته ماچا خوشمزه داشته باشین.

چای زنجبیل: کاهش گرسنگی و افزایش سیری

وقتی می خواین با سرعت روحیه خود رو بالا ببرین، چای زنجبیل بخورین. خوردن رنده شده ریشه زنجبیل به خودی خود واسه کاهش التهاب و فشار خون خوبه. تو یه مطالعه کوچیک در مجله متابولیسم نشون داد که آدمایی که نوشیدنی زنجبیل رو با صبحونه نوشیدن، گرسنگی کمتر و سیری بیشتری رو گزارش دادن.

چای رازیانه: لاغری هنگام خواب

بعضی از غذاها مثل رازیانه، سطوح ملاتونین رو در بدن شما زیاد می کنن، هورمونی که کمک می کنه بدن شما در طول شب سوخت و ساز رو بکنه و در تحقیق دانشگاه گرانادا گفته شده که ممکنه باعث جلوگیری از زیاد شدن وزن شده و به کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی در افراد سالم کمک کنه. شما ممکنه چای رازیانه رو به تنهایی دوست نداشته باشین، مخصوصا اگه طرفدار شیرین کننده نیستین. شما می تونین شکلای جور واجور چای های مخلوط با رازیانه مثل رازیانه و نعناع رو استفاده کنین.

چای بابونه: رفع اضطراب

دلایل زیادی هست که کارشناسان خواب به شما بگن که قبل از خواب چای بابونه استفاده کنین. یکی از اون دلایل، می تونه این باشه که بخاطر خاصیت آرامش دهنده بخشی از وقتی که مغز شما در حال کاره این چای مغز و بدن شما رو به حالت آماده به خواب ببره. دومین دلیل اینکه این گیاه بدون کافئین است، پس شما رو بیدار نگه نداره. سومین دلیل اون اینه که دارای خواص داروییه و دارای فلاونوئیدهاییه که آپی ژنین نامیده می شه که فعالیت سیستم عصبی شما رو آروم می کنه تا نگرانی شما رو نابود کنه. با در نظر گرفتن اینکه یه خواب کامل شبونه داشتن وزن مناسب رو تقویت می کنه، این یه عادت خوب واسه لاغر شدن است که باید به اون توجه کنین.

ما اینجا ۱۰ نوع از بهترین چایای لاغری رو با در نظر گرفتن تحقیقات انجام شده به شما معرفی کردیم. اینجا از چایای مدر و یا ملین که فقط با کم شدن حجم آب بدن باعث کاهش اندازه می شن نام نبرده ایم چون این مواد باعث بروز عوارضی واسه بدن می شن که یه مدت زمان میبره که بدن به وضع قبلی خود برگرده. بعضی از این چایای معرفی شده با کم شدن اضطراب باعث کاهش هورمون کورتیزول که مسئول گرسنگی و پرخوریه، می شن.

چای لاغری چیجوری کار می کنه، نکات مثبت و منفی اون چیه ؟

چای لاغری بیشتر به عنوان راهی واسه کاهش وزن و پاکسازی بدن تبلیغ شده. تئوری پشت اون اینه که این چای گوارش رو تحریک می کنه، به متابولیسم کمک می کنه و در بعضی موارد ناخالصیای بدن رو خارج می کنه. نوعای جورواجور چای لاغری واسه انتخاب هست. همه اونا تلاش در برآوردن خواسته شخص واسه از دست دادن وزن دارن.

نکاتی در مورد چای لاغری:

  • خیلی از چایای لاغری ادعا می کنن که به سم زدایی بدن کمک می کنن.
  • بدن در حالت عادی خودش مواد سمی رو خارج می کنه، درست کردن یه چای که اینجور ادعایی می کنه، غیر لازمه.
  • چایایی مانند چای مشکی، سفید، سبز، ایلانگ و پوره همه شامل آنتی اکسیدانهایی هستن که ممکنه به کاهش خطر سرطان و بیماریای دیگه رو به وقتی که به طور منظم خورده می شن، کمک کنن.
  • چای لاغری شامل مواد افزودنی است که ممکنه مضر باشن.
  • اسناد معتبری هست که نشون میده هیچ چای لاغری واسه تامین کاهش وزن اثر دراز مدت نداره.

شکلای جور واجور چای لاغری

شکلای جور واجور چای لاغر کننده شامل:

  • کنترل کننده های اشتها
  • بسته کننده چربی
  • تقویت کننده های متابولیسم

ثابت شده که چای لاغری موثره؟

دلایل بسیار کمی هست که چای لاغری موثره

واقعا، پرونده های دعوی علیه شرکتایی که چایای خود رو به عنوان مکملای کاهش وزن فروخته ان، صادر شده. دست کم دو مورد پرونده درگیر شرکتایی بودن که تبلیغاتی با ادعاهای دروغین درباره تاثیر چای خود در کمک به کاهش وزن داشتن.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) چای لاغری رو موثر تشخیص نمی ده.

بعضی از مواد تشکیل دهنده مانند کافئین و سِنا، به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به دلایل جور واجور به رسمیت شناخته شدن.

کافئین به عنوان یه محرک بدون اثر بر کاهش وزن شناخته شده. همونطور هم گیاه سِنا به عنوان یه ماده ای که باعث تحریک روده بزرگ می شه و می تونه یه اثر ملین ملایم داشته باشه، شناخته شده.

مثبت ترین بررسیای چای لاغری رو میشه روی سایتهایی یافت که این محصول رو به فروش می رسونن یا سبک زندگی طبیعت گرا رو پیشرفت میدن. بعضی به تحقیقات کوچیک انجام شده اشاره دارن.

نظریه پشت اون چیه؟

  • کمک به سرکوب اشتها
  • کمک به دفع سموم بدن
  • کمک به سوزوندن کالری بیشتر

تبلیغ کنندگان بر کاهش وزن سریع تمرکز می کنن و در بعضی موارد، کاهش وزن صورت میگیره. با این حال، بیشتر کاهش وزنی که افراد تجربه می کنن، از دست دادن آب یا از دست ضایعات جامده.

ملاحظات بهداشتی

نگرانیایی در مورد سلامتی هست که مردمی که در حال به کار گیری چای لاغری هستن، باید بدونن. گر چه بیشتر مواد تشکیل دهنده خوش خیم هستن، بعضی از اونا ممکنه مشکلات جانبی شدید در بعضی افراد بسازه.

بعضی از ترکیبات بالقوه مضر یا مشکلات جانبی ممکن عبارتند از:

ملینا

چای لاغری ممکنه شامل ملین و دیورتیک باشه که ممکنه مشکلات بهداشتی بسازه. بعضی از چایای لاغری شامل سنا، ملین طبیعی است. FDA گزارشاتی از مشکلات مربوط به نوشیدن چای لاغری، شامل سنا عنوان کرده.

FDA نشون میده که استفاده کنندگان چای لاغری نشونه هایی مثل کسائی که در افراد گرفتار به مشکل سوء ملین هستن، دیده می شن، گزارش کردن که شامل:

  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • شدید شدن یبوست
  • وابستگی به ماده ملین
  • کولون ضعیف
  • کاهش سطح پتاسیم که واسه آدمایی دارای مشکلات قلبی، خطرناکه.

مدرها

FDA هم اینکه عباراتی اخطار دهنده در مورد اینکه چقدر چای لاغری شامل مواد مدره، گفته. مواد مدر می تونن منتهی به این موارد شه:

  • کمبود آب
  • از دست دادن الکترولیتا یا نوسانات، باعث آریتمی قلبی و مرگ می شه
  • گرفتگی عضلات
  • اسهال
  • از دست دادن مایعات پس از جذب مایعات

افزایش متابولیسم

خیلی از چایای لاغری ادعا می کنن که متابولیسم رو زیاد می کنن اما تحقیق در مورد مواد افزودنی موجود در چای لاغری بسیار محدوده.

گفته شده که پلی فنلهای موجود طبیعی در چای سبز و مشکی وعده هایی در مورد کم شدن وزن و پیشرفت متابولیسم در تحقیقات حیوونی و انسانی نشون داده.

هر گونه مزیتی که از چای لاغری دیده می شه، بیشتر به وجود اومده به وسیله خود چایه نه مواد افزودنی لاغری.

به چه دلیل چای لاغری واسه شما بده؟

علاوه بر مشکلات جانبی بالقوه گفته شده در بالا، مواد تشکیل دهنده موجود در چایای لاغری:

  • متفاوت هستن و ممکنه شامل مواد فوق العاده مشکل زا باشن
  • به وسیله یه سازمان نظارتی مانند FDA کنترل نمی شه
  • ممکنه با داروی شخص تداخل داشته باشه
  • FDA در مورد به کار گیری بیشتر مکملای غذایی از جمله چای لاغری اخطار میده که بیشتر به دلیل از دست دادن تحقیقات قابل اعتماد و دلایلی در مورد اثرات ایمن و تاثیر اونا هستش.
  • FDA هم اینکه شکایات رو به افزایشی از مشتریائی که از چای لاغری و دیگه مکملای طبیعی کاهش وزن استفاده کردن، گزارش میده.

جایگزینای مطمئن واسه کاهش وزن

بیشتر کارشناسان تغذیه و سلامت فکر می کنن که ورزش و رژیم غذایی کلید کاهش وزن هستن. شرکتایی که چای لاغری رو تولید می کنن، بیشتر آدمایی رو که واسه پیدا کردن یه راه حل عملی ناامید هستن و یا میخوان سریع وزن رو کم کنن، هدف قرار میدن.

در بیشتر موارد احتمال اینکه چای لاغری چیزی بیشتر از ایجاد اثر دارونما یا کاهش وزن ناچیز پس از ایجاد کاهش وزن سریع، نباشه. در موارد دیگه چای لاغری ممکنه واقعا مضر باشه.

با این حال، چای بدون مواد افزودنی «لاغری» یه راه حل عالی واسه دوستداران چایه و ممکنه بعضی از امتیازات سلامتی عالی رو ارائه میده.

قبل از شروع به مصرف چای لاغری و یا هر گونه تغییر رژیم غذایی یا ورزش، مردم باید با دکتر خود مشورت کنن. از دست دادن وزن ممکنه با ترکیبی مناسب از ورزش و تغییرات رژیم غذایی انجام شه که حتما احتیاجی به مکمل نیس انجام می شه.

ورزش

بیشتر مردم می تونن با خیال راحت چندین بار در هفته ورزش کنن. هر چند بسیاری روی قلب تمرکز می کنن اما قدرت ساختاری بخشی لازم از کاهش چربی است.

هر فرد باید قبل از شروع هر برنامه تمرینی محدودیتای فیزیکی خودشو بدونه.

رژیم غذایی

رژیم غذایی بیشتر واسه یه رژیم غذایی غلطه. یه رژیم غذایی متعادل که بر میوه ها و سبزیا و دوری از غذاهای روند شده شامل قندهای اضافی، می تونه به شخص کمک کنه تا در طول زمان، وزن از دست بده.

نکات پایانی

افراد بدون کاهش مصرف مکمل می تونن کاهش چربی بدن رو از راه تغییرات در رژیم غذایی خود ببینن.

تحقیقات گذشته امتیازات جور واجور سلامتی چای مشکی یا سبز رو تایید می کنن. با این حال، چای لاغری باید با احتیاط استفاده شه.

قبل از به کار گیری هر محصول، مشاوره با دکتر یا بقیه مسئولان درمانی که هیچ ارتباطی با فروش چای لاغری نداشته باشن، پیشنهاد می شه.

فرد باید تا جای ممکن تحقیقات رو بکنه تا در مورد اندازه موفقیت، شکایات و مشکلات جانبی احتمالی محصول بررسی بشه.

.

منبع : https:portal-rangi.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *